4 januari 2012

Sterrenkoekjes


- 250 gram bloem
- 125 gram kristalsuiker
- 125 gram koude boter
- 1 ei
- snuif fleur de sel
- ingrediënten naar keuze om de koekjes smaak te geven. Bijvoorbeeld: gehakte walnoten, citroenzeste, appelsienzeste, gember, cacao,....

Meng de bloem met de suiker, de klontjes koude boter, het ei en de fleur de sel tot een homogene massa. Ik doe dit altijd met mijn handen maar de keukenrobot zal dit ook wel kunnen denk ik.
Dan verdeel ik mijn deeg in porties (2 of 3) en meng onder elke portie 'iets extra'. Mijn favorieten zijn, zoals hierboven reeds vermeld, citroenzeste of cacao met gember. Ik heb er in een gekke bui ook wel eens speculoospasta onder gemengd.

Zeer belangrijk nu is om het deeg in een bal te rollen, die te verpakken in vershoudfolie en de bal een aantal uur in de koelkast te laten rusten. Doe je dit niet, dan zal je geen koekjes krijgen maar een soort uitgelopen, homogenene, brubbelende deeglaag die weliswaar heerlijk smaakt maar misschien minder geschikt is om te serveren bij 'high tea'.

Vervolgens rol je je deeg uit met een deegroller tot het deeg ongeveer 5 mm dik is en druk je er koekjes uit met een vormpje. De meest briljanten onder jullie zullen al door hebben dat ik hiervoor een 'stervorm' gebruik. Maar ook hier zijn de mogelijkheden weer eindeloos.

Schik alle koekjes op een met bakpapier beklede bakplaat en bak ze in een voorvervarmde oven op 180° tot de randjes bruin beginnen worden (dat zal zo'n 10 minuten zijn).

Tip: als je nog van die oude weckpotten hebt staan, dan kan je die vullen met je koekjes, er een lint rond binden en de pot als cadeautje meenemen voor een (kerst)feestje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten