28 maart 2012

Brownie

Zoals eerder vermeld sta ik donderdagavond al meestal met één been in het weekend. Weekend= de teugels wat lossen= chocolade= bakken. Ergo: donderdagavond= bakken (Ja hoor, ik scoorde torenhoog op mijn examen Logica).
Ik was al de hele week aan het craven naar chocolade en toen ik op de Njamwebsite dit las, weerklonk engelengezang en hoorngeschal. Brownies waren de enige goede keuze.

Het recept gaat dus als volgt:

- 200 gram chocolade (liefst 70% cacao)
- 120 gram suiker
- 3 eieren
- 130 gram boter (neem roomboter en geen sol of fama, het maakt écht een verschil)
- 50 gram bloem
- 20 gram amandelpoeder
- 120 gram noten. (op de njmawebsite staan macadamia -en walnoten maar ik heb gewoon zo'n zakje notenmix genomen en die fijngehakt)

Smelt de chocolade. Breek de eieren en klop die met de suiker en de zachte boter romig. Roer er de bloem en het amandelpoeder onder en vervolgens ook de (afgekoelde) chocolade. Doe er tot slot de noten bij.
Ik heb er zelf nog de zaadjes van een vanillestokje aan toegevoegd en een snuifje fleur de sel (ik vind de combinatie chocolade-zout gewoon onweerstaanbaar). Giet het mengsel in een siliconen bakvorm en bak 20-25 minuten op 180°.

Ik heb het gebak er 25 minuten laten inzitten en eerlijk gezegd waren mijn brownies iets te ver. Ik zou gaan voor 20 minuten om zeker die smeuïge binnenkant te krijgen. Verder was de smaak top en volledig craving-bevredigend. Wat er op de Njamsite staat is trouwens ook helemaal waar: je hele huis ruikt er heerlijk door.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten