10 april 2012

Chocoladekoekjes

Toen ik deze foto zag op de Photo-copy blog, trad er een soort van Pavloviaanse reactie op (kwijl dus) en kon ik niet anders dan het recept uitproberen.

Mevrouw Photo-Copy noemt ze 'crimineel lekkere chocoladekoekjes'  en dat dekt de lading wel zo'n beetje. Wel beweert ze dat de koekjes, eens afgekoeld, 'krokant vanbuiten en smeuïg vanbinnen' zijn.

Smeuïgheid: check! Maar krokant wel iets minder. Mogelijks is dit te wijten aan mijn hoogst irritante eigenwijsheid die me keer op keer verhindert een recept exact te kopiëren. Afgaande op de foto van Mevr. Photo-Copy, leek het me waarschijnlijk dat de hele bakplaat integraal in mijn mond zou worden geschoven. Om me daar wat minder schuldig over te laten voelen, bedacht ik een 'gezonde twist'. (tssss)

Desondanks het gebrek aan krokantheid, nog steeds crimineel lekker.

- 60 gram zachte boter
- 120 gram gesmolten zwarte chocolade
- 70 gram lichtbruine suiker
- 20 gram amandelpoeder
- 1 ei
- 2 eetlepels sojamelk (light bij mij in de frigo maar ik ben er zeker van dat 'regular will do')
- 30 gram cacao
- 60 gram volkoren bloem
- 1 koffielepel bakpoeder
- een snuif fleur de sel of maldon
- de inhoud van een halve vanillestok
- bloemsuiker om af te werken

Klop de zachte boter romig met de suiker en de vanillezaadjes. Voeg er het ei en de melk aan toe en klop door tot alles mooi gemengd is. Doe er daarna de bloem en het bak-amandel-en cacaopoeder bij. Mix opnieuw alles goed. Voeg er ten slotte de gesmolten chocolade aan toe en, inderdaad, meng nogmaals alles onder elkaar.
Laat het beslag een kwartiertje (of meer, steekt niet zo nauw denk ik) afkoelen in de ijskast. Wanneer je er weer klaar voor bent, smeer je je handen in met een beetje koolzaadolie en rol je vlot en gewind balletjes van het deeg (de vlot-en gewindheid is relatief cruciaal aangezien warme handen het je onmogelijk zullen maken om balletjes te rollen. Als je daarentegen genoegen neemt met 'kwakjes deeg', nevermind).
Zet opnieuw weg gedurende een uurtje (of meer als je langer kan wachten) totdat de balletjes koel en stevig aanvoelen. Rol ze in wat bloemsuiker, schik ze op een-met-bakpapier-beklede-bakplaat en bak ze gedurende 12 minuutjes af in een voorverwarmde oven op 180°.

De gekraakte, artisanaal uitziende korst, krijg je er helemaal gratis bij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten