2 mei 2012

Bruschetta met ham en vijgen






Eén van de eindeloze varianten op het toch wel geweldige fenomeen 'bruschetta'. Verse vijgen, een sneetje hemelse proschiutto en wat balsamico-vijgencrème: killercombo.

- een brood (traditioneel stokbrood of ciabatta)
- een paar vijgen
- een paar sneden gedroogde ham of speck
- een streepje balsamico-vijgenrème (Oil&Vinegar)

Snij het brood in sneetjes van ongeveer anderhalve centimeter dik. Besprenkel met olijfolie. Rooster ze in de oven tot ze kanpperig maar nog niet goudbruin zijn. Snij de vijgen in kwarten. Leg ze op de bruschetta en drapeer er op kunstige wijze de ham over. Zet de bruschetta's even onder de grill tot de ham snapperig is geworden (ook de vijgen zullen hierdoor zoeter worden). Werk af met een streepje balsamico vooraleer te serveren.

4 opmerkingen:

  1. Dat ziet er lekker uit voorbij de borrel!
    Een vraagje: zou je het leuk vinden om mee te doen met het Foodblogevent (zie mijn blog)?
    groetjes, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dag Caroline

    Bedankt! En zo leuk om een eerste reactie te hebben...Ik zie het zeker zitten om mee te doen met het event (ben op DIT moment al aan het brainstormen). Tot het volgende recept en tussen haakjes: superrecepten op je blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Alle echte foodies gaan me nu uitlachen, maar ik wil graag wat beginnen koken. Inderdaad, ik kan niet goed koken. Dus verwacht je aan een reeks idiote vragen. Bijvoorbeeld bij dit hapje. 'tot ze knapperig zijn': check je dat dan of weet jij ongeveer hoe lang dat dan in de over in? Welke ovenfunctie gebruik je dan?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik gebruik de stand waar de warmte van boven en van onder komt. Ik bak de sneetjes af op 180° en check gewoon af en toe (kijken naar kleur + voelen) of ze al goed zijn. Als ze niet voor een tweede keer in de oven moeten (bijvoorbeeld omdat je de toppig nog kort wil grillen) moeten ze goudbruin zijn. Als ze wel een tweede keer in de oven moeten, dan moeten ze gebakken zijn, maar nog niet bruin....

    BeantwoordenVerwijderen