31 mei 2012

Yoghurtcake met bosbessen

Ik beticht de Fransen ervan, naast een enorm gevoel van eigenwaarde, een bepaald gen te bezitten dat hen in staat stelt de heerlijkste patisserie te creëeren. Stap een willekeurige patisserie/boulangerie in Parijs binnen en daar liggen ze te blinken: sappige frambozen op een romige doch knapperige bodem van kruimeldeeg, van goudgele, crème patissière verzadigde soezen, afgewerkt met een blinkende laag chocolade, knapperige lichte sablés voorzien van een delicaat suikerrandje, ... (*slik*)

Sorry maar bij' 't Stokbroodje' om de hoek hebben ze dat toch niet hoor. Om mijn zoete zondes dan maar digitaal te bevredigen, surf ik regelmatig naar 'Chocolate and Zucchini' de u wellicht alom bekende, heerlijke Franse blog met gebakvoorschriften waarvan je alleen al je computerscherm zou willen aflikken.


Al bladerend en kwijlend, botste ik op Clothildes' recept van yoghurtcake met bosbessen. Fan zijnde van beide ingrediënten, leek het me geen slecht idee dit eens uit te proberen.

Clothilde spreekt over 'un pot de yaourt' die dan 125 ml yoghurt bevat maar blijkbaar hebben Belgen er iets op tegen om yoghurt in ml uit te drukken en doen ze dat bij voorkeur in gram. Goed dan, tegen alle regels van de patisserie in, een beetje zitten gokken en maar in het wilde weg aan de slag gegaan. Straks meer daarover maar eerste het correcte recept:
- 2 'pots' yoghurt van 125 ml. Zijnde volgens mijn schattingen ongeveer 250 gram yoghurt (gewone, natuuryoghurt)
- 200 gram bruine suiker
- 80 ml koolzaadolie (of zonnebloemolie)
- 200 gram gezeefde bloem
- 80 gram amandelpoeder
- 3 eieren
- 1 theelepel bakpoeder
- snuif zout
- 300 gram bosbessen (ik nam de bevroren versie, die moet je niet ontdooien voor gebruik)

Verwarm de oven voor op 180° en vet en bebloem een cakevorm (ik nam een ronde springvorm).
Doe de yoghurt bij de olie en de suiker en voeg één voor één de eieren toe, onderwijl steeds mengend. Maak daarna de droge mix door de bloem, het bakpoeder, het zout en het amandelpoeder onder elkaar te roeren. Voeg de droge ingrediënten beetje per beetje bij de natte maar 'overmeng' niet.
Giet de ene helft van het deeg in de vorm en bedek met de helft van de bosbessen. Giet er vervolgens de andere helft over en werk af met de laatste bosbessen.

Bak 50 minuten op 180° tot de korst goudbruin ziet.

Wat hebben we nu geleerd? Er is een reden waarom de Gouden Regel in de Patisserie luidt: Meet Alles Goed Af!!
Mijn cowboystijl bij het maken van dit gerecht, resulteerde namelijk in een cake die:

1. op sommige plaatsen bitter smaakte
2. op andere plaatsen dan weer zoet smaakte
3. maar die over het algemeen vooral naar bloem proefde
4. en die ook niet genoeg gebakken was.

Ik probeer dit recept binnenkort zeker opnieuw want in mijn hart geloof ik nog steeds in de genetische superioriteit van de Fransen (op dit vlak dan toch) en lijkt me dit een topcombinatie.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten