19 juni 2012

Spaghetti van asperges: een feestgerecht


Herinner je je nog die vriendenboekjes van vroeger? Je weet wel, aan de ene kant een witte pagina waar je je artistieke (cfr. lachende zon/vlinder) of literaire talenten op kon botvieren en aan de andere kant een lijstje vragen dat, op zijn geheel bekeken, je eigen complexe kinderlijke persoonlijkheid perfect weergaf. Stel, je vult als volwassene datzelfde lijstje in en je vergelijkt versie '92 met versie '12: wat krijg je dan?

Bijvoorbeeld:

- Ik ben jouw vriendje/vriendinnetje 
1992: optie 2
2012: Idem

- Mijn naam is
1992: Stephanie C
2012: Idem

Er zijn zekerheden in het leven

- Mijn adres is
1992: zonder aarzeling ingevuld
2012: de 20 jaar oudere versie van mij zegt dat het niet verstandig is om de dag van vandaag je adres op het wereldwijdeweb te gooien.

- Idem voor volgende vragen: telefoon, e-mail en verjaardag (ok, 21december, living on the edge here)

- Later word ik:
1992: kapster, hét topantwoord in de jaren '90 onder lagere school meisjes
2012: hopelijk ooit nog pensioengerechtigde?

- Hier droom ik van:
1992: rijk en beroemd worden
2012: lotto winnen (sommige dingen veranderen nooit)

 En dan nu, de vraag waar ik al de hele tijd naartoe werk (want ja, ik wil wel degelijk een punt maken)
- Mijn hobby's zijn:
1992: tekenschool, ballet, volleybal, muziekschool, scouts (mijn moeders hobby was 'taxichauffeur spelen)
2012: etentjes geven voor vrienden

Ik vraag me af of er tegenwoordig nog volwassenen zijn die dezelfde waslijst aan hobby's beoefenen als toen ze kind waren. Ik ben er redelijk zeker van dat 'ballet' in 99% van de gevallen geschrapt kan worden. Idem voor 'voetbal' wanneer je eraan toevoegt 'zonder me achteraf lam te zuipen met mijn vrienden in de cafetaria'.

Het begrip 'hobby' is volgens mij absoluut een leeftijdsgerelateerd begrip. Denk daar maar eens over na!

Etentjes geven dus. Alleen al de voorbereidingen vind ik gewéldig: kookboeken doorbladeren, kookblogs lezen, verschillende recepten en smaken in je hoofd combineren,... Deze creatie kwam tot stand na een los-uit-de-pols-avondmaaltje bestaande uit gerookte zalm, asperges en een gepocheerd eitje. Om het met een dooddoener te stellen: 'die smaken zitten gewoon goéd'. Een lichtjes aangepaste, feestelijke versie leidde tot deze, in alle valse bescheidenheid, heerlijke combinatie


Ik nam dus een bundel witte asperges en een courgette. De asperges schilde ik en ik bewaarde de harde uiteinden, de zachte topjes en de schillen voor later. De courgette en de rest van de asperges bewerkte ik verder met de dunschiller tot ik 'spaghetti' kreeg.

Ik pelde een paar honderd gram garnalen en hielde de koppen en de karkassen apart. Die gooide ik samen met de schillen en de harde uiteinden van de asperges in wat water en ik bracht het geheel aan de kook. Wanneer je dat sopje een uurtje (ofzo) laat pruttelen, dan krijg je een lekkere fond (misschien wel eerst de schillen, koppen ed verwijderen)

Vervolgens nam ik een weerloze aubergine en doorprikte die verschillende malen medogenloos met een scherp mesje. Ik legde het slachtoffer op zijn geheel onder de grill in de oven en liet hem daar gedurende een uurtje zwart blakeren (regelmatig omkeren is de boodschap). Eens de aubergine vanbuiten helemaal zwart was (en dus vanbinnen lekker smeuïg en geurig en heerlijk), schraapte ik het vruchtvlees eruit en pureerde dat met een weinig olijfolie en een fijngesnipperd teentje look. Afkruiden naar wens.

Dan halen we er nu onze fond even bij. We warmen die op met een geut witte wijn (niet te scheutig zijn) en laten het geheel reduceren. Dan voegen we room toe en saffraan en laten we dit ook wat inkoken. We kruiden het smakelijke sausje af met peper en zout en klaar.

Tot zover de 'mis-en-place'.

Op de avond zelf:
- leg je een tros mini-kerstomaatjes in een ovenschaal en laat je die, in het gezelschap van olijfolie, rozemarijn, peper en fleur de sel, garen in de oven
- blancheer je de aspergepuntjes
- blancheer je de asperge- en courgettespaghetti
- kook je wat pasta (sliertenpaste lijkt me hier het best geschikt voor)
- bak en kruid je je vis naar keuze in de pan (ik nam zeewolf)
- warm je je sausje op
- warm je je borden op

Vervolgens werk je af:
Je draait je groenten- en gewone spaghetti in een soort langgerekte krul op het bord. Je schikt er je vis op en je giet er het sausje over. De aspergepuntjes plaats je ertussen.
Vervolgens zet je koddige auberginepuntjes in willekeurige volgorde rond je pasta/vis.
Je leukt het geheel op met een fleurig tomaatje en wat handgepelde garnaaltjes.

1992-2012: 0-1.

3 opmerkingen:

  1. Ziet er heerlijk uit! Probeer ik zeker ook eens !
    En m'n hobby is veranderd intussen... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 'k Heb het vanavond klaargemaakt voor nonkel René en tante Evy, lichtjes aangepast, met kabeljauwhaasje met curry- parmezaankorst, verse ravioli met spinazievulling, maar met je asperge-courgette-spaghetti, heerlijk!!!sausje, handgepelde garnalen, tomaatjes,aspergepunten ... 'k Heb de garnalen wel even mee opgewarmd in de saus. Het was HEERLIJK!
    Wijntip: Jacob's Creek (wit)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, heb jij zelf verse ravioli gemaakt? Mag je voor mij ook eens doen hoor!

    BeantwoordenVerwijderen