22 juli 2012

Spanakopita, my way

Ik weet niet wat jullie (als jullie er zijn tenminste maar dat zal wel want ik heb iedere dag een paar pageviews, tenzij mijn moeder natuurlijk 20 keer per dag kijkt) reisplannen zijn deze zomer maar stél dat één van jullie naar Aphrodite's eiland zouden afzakken (aka Cyprus) dan zou ik ten stelligste aanraden de bakkersketen 'Zorbas' op te zoeken.

Stel dat je net hebt afgehaakt bij het woord 'keten', dan ben je jammerlijk verkeerd bezig. Dit is niet zomaar een doorsnee-droog-brood-trekt-op-niks-patisserie-ketentje. Nee, dit is een hemels bakparadijs waar de aanblik van al die uitgestalde lekkernijen zoveel kwijl doet opwekken, dat de keten, naast de verkopers, ook standaard 'een dweiler' in dienst heeft.

Dat laatste is natuurlijk niet waar.

Maar heb ik mijn punt duidelijk gemaakt? Als ontbijt kan ik ten zeerste ALLE bladerdeegpasteitjes aanbevelen maar vooral die met spinazie en haloumi zijn heerlijk. Om de zoete trek te stillen kan je niet anders dan gaan voor de 'doukissa' een goddelijke mix van zoete chocolade, knapperige koekjes en een container roomboter.

Voor mij is het nog even wachten tot in november vooraleer al die heerlijkheden mijn tong opnieuw zullen strelen maar naar het schijnt hebben ze in Italië ook wel het één en ander eetbaar.

Als ode aan mijn- nu bijna al een jaar officiële- schoonfamilie: een spanakopita, maar met een eigen twist.

Noot voor de niet-Grieken onder jullie: Spanakopita is een pastei met filodeeg en spinazie. Ik gebruik hier snijbiet ipv spinazie en maak de mini-versie om als hapje te serveren.

- 2 vellen filodeeg
- een handvol snijbiet
- look (ik rooster een hele bol in de oven gedurende een uurtje en dan krijg je een heerlijke zoete lookpasta. Maar gewoon geperste look is ook ok hoor)
- oregano (verse)
- munt (gedroogde)
- platte peterselie (verse)
- dille (verse)
- wat citroensap (ik gerbuikte een stukje geconfijte citroen)
- feta

Stoof de snijbiet (of spinazie) aan in wat look tot ze geslonken is. Laat uitlekken in een zeef. Prak er de feta en de kruiden onder. Werk af met wat citroen(sap), peper en zout.
Bestrijk twee lagen filodeeg met olijfolie en leg ze op elkaar. Snij ze vervolgens in repen van 5 cm breed. Leg onderaan iedere reep een beetje van het snijbiet-fetamengsel en vouw de repen tot envelopjes.
Bestrijk de bovenkant van je creatie nogmaals met olijfolie en bak af op 180° in een voorverwarmde oven gedurende 8 minuten (tot de bovenkant mooi goudbruin is).

Kali Orexi!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten