23 november 2012

Kerst: Hapjes en Lijstjes

Nog 33 daagjes en dan is het weer KERSTMIS! I'm a sucker for Christmas. Daar kan ik niets aan doen en ik weet ook niet waarom het zo.
Misschien omdat december in onze familie een zotte feestmaand is? Zowel mijn 2 zussen, mijn broer én ik zelf mogen kaarsjes uitblazen in december. Vervolgens is er kerstavond, kerstmis, oudejaarsavond en doordat ik het immense geluk heb dat mijn ouders gescheiden zijn, betekent dat alles in het dúbbel! Andere kant van de medaille is dat januari een (financiële) katermaand van jewelste is. Soit, dat is voor later.

December dus. Al die feestelijkheden gaan natuurlijk gepaard met een container aan cadeautjes. En om zoiets min of meer georganiseerd te laten verlopen schiep God Het Lijstje.

Het Lijstje is zijn doel jammer genoeg volledig voorbij geschoten want de chaos die deze ondingen in onze familie veroorzaken is niet te overzien. Meestal begint het zo ongeveer midden november. Dan druppelen de eerste (schijnbaar onschuldige) mailtjes binnen in de inbox:
Afzender: Ma
Titel: Lijstjes!
Inhoud: Dag kindjes! Graag jullie lijstjes voor dit jaar want ik wil er vroeg bij zijn deze keer. Heb geen zin in al het drukke kerstgedoe en als ik nu al ga naar de winkels; dan heb ik nog veel keuze en kan ik op mijn gemak gaan shoppen. trouwens (blablabla). Groetjes. Mama

(Noot: Mijn moeder heeft een afwijking die haar niet in staat stelt dingen kort en bondig te beschrijven. Ze kan er niets aan doen. Gelukkig ervaart ze zelf weinig lijden en is het veel irritanter voor de mensen rondom haar)

Vervolgens denk je diep na over wat je wil want alle dingen waar je tijdens het jaar aan dacht ben je natuurlijk al lang weer vergeten. Dat is het nadeel van alle feesten in één maand te moeten vieren. Eens december zweven mijn vingers boven het W-document 'Lijstje' en komen er supergeïnspireerde dingen in me op als: 'geurkaars', 'badolie', 'boekenbon', 'verrassing' (wat deze laatste betreft; zie verder)

Goed. Uiteindelijk worden de lijstjes doorgestuurd 'naar allen'. En voor je het weet zijn de druppelende mailtjes veranderd in het virtuele equivalent van de Niagara Falls.
Immers, vlak nadat je Je Lijstje doorstuurde krijg je opeens een inval: 'Aha!! Wijn! Dat ga ik vragen! Kan je niet mee missen, altijd goed!. Even een mailtje:

Titel: Lijstjes: nog ideeën!
Aan: Allen

Enkele dagen later: Ah! Een flanellen dekbed! Dat ga ik vragen! Kan je niet mee missen. Even een mailtje

Titel: Lijstjes: nog ideeën!
Aan: Allen

U snapt mijn punt?

Vervolgens wordt er gerepleyed over wie wat gaat kopen voor wie. En dan wordt natuurlijk zorgvuldig vermeden dat diegene voor wie je het cadeau koopt niét in lijst met geadresseerden zit. Hé Ma???!!

Afzender: Ma
Aan: Lot, Lien, Steph
Inhoud: Ik koop die mand met oil and vinegar dingen voor Steph!!!

Afzender: Steph
Aan: Ma
Inhoud: Dank bij voorbaat

Wanneer dit u nu al lachwekkend toeschijnt, maak dan uw borst maar nat voor het betrekken van de héle familie bij deze fijne kersttraditie. Tot nu toe hadden we het namelijk enkel over mijn kérngezin en werden de kerstwensen van mijn 22-koppige maternale(!) familie nog niet in rekening gebracht...

Hoewel de chaos midden december nauwelijks nog te overzien valt, blijken de lijstjes van levensbelang te zijn. Ik weet nu of u in uw familie Lijstjes maakt en dus min of meer onderlegd bent in het fenomeen maar indien niet: hier enkele tips van een ervaringsdeskundige:

Tip 1. zoals eerder vermeld is het altijd goed om doorheen het jaar een (mentale) lijst bij te houden van zaken die je ook écht graag zou krijgen. Op die manier vermijd je het jaar af te sluiten met 'een verwenkoffer bestaande uit 25 luxueuze badzouten' terwijl je niet eens een bad hebt, '10 paar kousen' (omdat dat altijd van pas komt' en dat 'ene kookboek dat naar't schijnt zo goed is' (wat wel waar is alleen jammer dat je het een maand geleden zélf al kocht).

Tip 2. geef voldoende uitleg bij wat je op je lijstje vermeldt zodat je de foutenmarge tot een NUL kan heleiden.
Een voorbeeld uit eigen mailbox:

- een geurkaars (wel een warme geur. Geen 'toilet'geur zoals dennen of 'oceanspray' en ook géén vanille of andere koppijngeuren! Met warm bedoel ik die geur van als je kruidnagels in een appelsien steekt of zoals die ene wasverzachter, je weet wel, die gele pul met die gouden dop. Silan denk ik. Of dat andere Robijntje? Ik weet niet, maar je moet maar eens kijken in de Colruyt als je er bent. Tis iets met arometherapie ook. Alwel, zo'n geur.)
- een kandelaar (een grote, mooie, stijlvolle. maar géén wit of zwart. Liefst chroom of rood. Of iets anders dat bij mijn muren of mijn bloempotten past. Dus een soort grijs mag ook maar dan van dat potloodgrijs. Géén lichtgrijs. En liefst met niet meer dan 5 armen. Anders wordt het te groot voor op mijn tafel. Het is voor op dat klein tafeltje, je weet wel, dat ik heb gekocht in ikea afgelopen zomer. Die grote heb ik moeten weg doen want die nam te veel plaats in. dus: geen al te grote kandelaar maar wel redelijk groot in een mooi kleur die past bij mijn interieur)
- een pyjama (liefst een flanellen of zo van die andere zachte stof. Fleece zeker? maar géén katoen en niét in zo'n gladde stof. satijn? en lang genoeg! want de vorige keer kwamen de mouwen tekort en dat haat ik hé!! dan wil je zo gezellig in de zetel zitten en dan zijn de mouwen te kort en zit je er heel de tijd aan te trekken. Maar je mag ook geen 'large' nemen. Want dan zwem ik erin. Dus: een medium is te kort en een large is te groot, dus ja, je ziet wel hé. En van kleur: géén felle kleuren maar iets wit, of pastel of...)

Bovenstaande illustratie brengt mij naadloos bij mijn derde, laatste en wellicht belangrijkste tip:

Maak nooit(!!!!!) de fout om 'een verrassing' op je lijstje te zetten!!!!

Wanneer je niet al te veel inspiratie hebt om voor het richtbedrag van 'CD-waarde' een fijn, nuttig cadeautje te tippen, dan kom je misschien in de verleiding om de veranwoordelijkheid bij de koper te leggen. Dit vanuit de gedachte dat de koper meestal wel een familielid of een goede vriend is en je alle vertrouwen hebt in de goede smaak en/of de kennis in jouw persoonlijke voorkeuren van desbetreffende. Fout gedacht dus.

Een illustratie van een warm familiemoment enkele jaren geleden. De bredere familie komt bijeen voor het jaarlijkse kerstfeest en tante X pakt vol blijde verwachting het cadeautje uit dat tante Y zorgvuldig voor haar heeft uitgekozen. De vorm van het geschenkje verraadt alvast dat het die mooie oorbellen niét zijn. Die lekkere bourgogne kan ook al geschrapt worden en voor de warme peignoir is het te hard. Het is....

Tante X: Wát is dát???
Tante Y (nog steeds opgewekt): Awel, een pastamachine!
Tante X: Ik heb dat toch niet gevraagd? Wat ben ik daar nu mee?
Tante: Y: (nu al iets nerveuzer): Daar kan je zelf je pasta mee maken
Tante X: Ja dat weet ik wel maar wat ben IK daar mee? Ik maak nooit zelf pasta. Ik wil dat ook niet doen. Je kan dat in de winkel kopen dus waarom zou ik het maken?
Tante Y+ rest van de familie: *stilte*

It's the most wonderful time of the year....

Gelukkig kunnen al die miskopen, teleurstelling en onderhuidse frustraties weggespoeld worden met lekkere hapjes en drankjes. Want daar draait het tenslotte écht om tijdens de feestdagen: gezellig samen zijn met vrienden en familie, tijd maken om eens écht met elkaar te praten en onderwijl al je resterende hersencellen verzuipen.

Misschien bent u nog op zoek naar enkele hapjes om de feestdis compleet te maken? Wel, dan kan ik u misschien volgende suggesteren?

1. gegrilde pijlinktvis met een Oosters dipsausje
2. tongrolletjes met hazelnootcrunch
3. bruschetta met artisjok, truffel en champignon

1. Gegrilde pijlinktvis



- 2 of 3 'tuben' pijlinktvis (te verkrijgen op bestelling bij de betere vishandel)
- olijfolie (5 + 2 el)
- limoensap (sap van 1 limoen + sap van halve limoen)
- 1 rode chilipeper
- 1 teentje look
- verse koriander
- peper en zout

Maak de dressing door de 5 el olie te blenderen met de peper, de look en het sap van 1 limoen. Snipper er wat verse koriander onder.
5 à 10 minuten voor je gaat grillen, dompel je de 'tuben' inktvis onder in een mengeling van olijfolie en limoensap. Vervolgens verhit je een grillpan tot ze goed heet is en grill je de inktvis kort aan beide zijden. Kruid af met peper en zout.
Snij de tubes in ringetjes. Vul een glaasje met een bodempje dressing en schik daarop een ringetje inktvis (of twee).

2. Tongrolletjes



- per persoon: 1 (schar)tongfilet
- goeie scheut witte wijn
- een handvol (geroosterde) hazelnoten
- zeste van 1 citroen
- sap van 1 citroen
- verse peterselie
- peper en zout

Maal de noten fijn in een vijzel of door erop te meppen. Meng met de fijngesneden peterselie en de zeste van de citroen. Bedek een filetje met dit mengsel, rol het op en zet het vast met een prikkerje.
Beboter een ovenschaal. Schik daar de rolletjes in en overgiet met een goeie scheut witte wijn. Kruid af met peper en zout en besprenkel met citroensap.
Plaats gedurende 4 minuten in een voorverwarmde oven op 190°.

3. Bruschetta


- maak zelf je artisjoktapenade(*) of koop een potje 'artisjok-truffeltapenade' bij Oil en vinegar
- een hanvol champignons (boschampignons zijn natuurlijk heerlijk maar met de gewone parijse of de kastanje gaat get ook)
- lekker brood (genre rustiek stokbrood, zuurdesembrood of ciabatta) dat je in reepjes snijdt
- een handvol parmezaanschilfers

Besprenkel de broodsneden met olijfolie en rooster ze goudbruin in de oven. Bak de champignons kort aan op een hoog vuur in wat olie of boter. Kruid af met peper en zout.
Besmeer je bruschetta met de tapenade, schik er de champignons op en werk af met de kaasschilfers.

Artisjok-truffeltapenade:

- 1 blik artisjokharten-of bodems
- 2 el truffelolie of schaafsel van verse truffel (als je dat hebt)
- 1 el olijfolie
- peper en zout
- 1 teentje look
- scheutje citroensap

Blender de artisjok met de truffelolie, de gewone olie, het citroensap en de look tot een gladde pasta. Kruid af en proef wat er nog nodig is (meer zuurte, meer truffel?). Pas aan.

Merry Christmas!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten