27 december 2012

De Elf die Kerst Verpest

Zo, kerstmis hebben we ook al weer achter de rug. En ik moet zeggen: de typische vibe die meestal rond Kerst hangt, heb ik dit jaar niet echt gevoeld.
Turlijk: Er waren bubbels. Er waren pakjes. Check voor de feestelijke gedekte dis. En ook het post-kerstgevoel zélf een opgevulde kalkoen te zijn, mocht niet ontbreken.

Maar er was géén sneeuw. En er was géén kerstboom.

Laat ik kort even ingaan op dat eerste: vermoedelijk heeft men hierboven beslist om de hoeveelheid regen, normaal voorzien voor één mensenleven allemaal naar beneden te laten komen in 2012. Nu goed, onze eigen schuld blijkbaar maar ze hadden OOK beloofd dat al dat extra water gepaard zou gaan met hogere temperaturen. En misschien ligt het wel aan mijn eigen pessimistische kijk maar zwoele dagen in bikini kan ik op één vinger tellen.

Over naar frustratie nummer twee: geen kerstboom dus.
Een grotere partypooper kan ik me nauwelijks inbeelden. Ik leg de verantwoordelijkheid hiervoor volledig bij mijn beminde echtgenoot die me de afgelopen maand op een slinkse en achterbakse manier voortdurend om de tuin heeft geleid. Ik wist nu wel dat hij geen kerstboomknuffelaar was toen we samen gingen wonen maar de prille verliefdheid van toen deed me denken dat mijn aageboren dominantie dergelijke absurde ideeëen wel de kop in zou drukken.
Toen ik begin december opperde dat het tijd werd om te denken aan een dennenboom, riep hij verontwaardigd uit dat geen weldenkend mens het toch in zijn hoofd kon halen zoiets in huis te zetten voor de Sint was langs komen? Dacht ik dan niet aan het welzijn van onze (nog compleet onbestaande en volledig hypothetische) kindjes?? Wat voor een verwarring zou het in hun kleine kinderhoofdjes niet veroorzaken wanneer De Goedheilig Man op zijn verjaardag een flonkerende rivaal zou ontdekken en dan maar zou besluiten dat in ons huis duidelijk stoute kinderen woonden??

Goed, aftellen dan maar naar 8 december. Dat bleek een eerder hectisch weekend te betreffen waardoor een boomceremonie er volledig bij inschoot.
Ook tijdens de week hebben wij het, zoals het een jong en dynamisch koppel betaamt, druk druk druk en stond 'kerstboom aanschaffen' niet in het weekschema gepland.
Het weekend daarop vroeg ik of we dan nu asjeblief asjeblief asjeblieft een kerstboom konden kopen en werd ik afgepoeierd met een vaag 'misschien maar ik kan niets beloven'. Goed, hij zag er gestresseerd uit en de dominantie die ik 10 jaar geleden bezat, heeft hij allang de kop ingedrukt dus besloot ik niet verder aan te dringen. Tijd genoeg.
Niet dus. Voor ik het goed en wel besefte, toonde de kalender aan dat Kerst nog slechts 3 nachtjes slapen verwijderd was. Ik bracht het gevoelige onderwerp opnieuw halfhartig ter sprake want ik wist bij voorbaat hoe het antwoord zou luiden: 'Maar Steph!! Nu nog een boom zetten? Dat is toch ook de moeite niet meer?!'

Verbolgen en binnensmonds verwensingen mompelend ('Ik ben verd**me' getrouwd met De Elf Die Kerst Verpest) drapeerde ik de lichtjes in de bananenplant en zwoer ik WRAAK op alles wat me lief is.
Dit jaar is het 1-0 voor de Anti-Kerst maar hou je maar vast aan het gras hoor liefste want december 2013 brengt ons: bomen (jawel, meervoud van 1 boom), slingers, engelenhaar, aan de gevel hangende kerstmannetjes en een flonkerende elektriciteitsrekening waardoor Elektrabel vanaf januari 2014 onze facturen in gouden envelopjes zal versturen.

Nu restte me jammergenoeg niets anders dan troost te zoeken in de keuken en het huis te vullen met Kerstgeuren als appel, noten en kaneel.

Met andere woorden: Tijd voor Taart:


Het betreft hier een appelcakeje, waarbij de appelen vervangen worden door appelmoes. Het resultaat is een  heerlijke, smeuïge vulling die omhuld wordt door een knapperige, goudgele korst.
Emo-eter zei u?

- 250 gram bloem
- 10 gram bakpoeder
- 5 gram bicarbonaat
- een snuif zout
- kruiden: kaneel, gedroogde gember, nootmuskaat, een vleugje piment (of vervang dit alles door speculooskruiden)
- 113 gram boter
- 130 gram rietsuiker
- 20 gram honing
- 1 tl vanille extract
- 2 eieren
- 300 gram appelmoes
- optioneel: 50 gram grof gehakte noten en een handvol rozijnen

Meng de droge ingrediënten in een kom (zijnde: kruiden, bloem, bakpoeder, bicarbonaat, zout). Klop in een andere kom de boter met de suiker, de honing en het vanille extract 'fluffy'. Voeg er één voor één de eieren aan toe en zorg ervoor dat het ene ei goed is opgenomen in het deeg voor je het tweede toevoegt. Meng daarna de appelmoes onder het boter-suikermengsel en mix de bloem eronder. Voeg als laatste de optionele rozijnen en noten toe.

Giet het deeg in een beboterde en bebloemde cakevorm en bak in een voorverwarmde oven op 180° gedurende 50 minuten à 1 uur (doe de prikkertest).
Stel dat je merkt dat de korst al mooi bruin is terwijl het deeg nog veel te nat blijkt te zijn, dek dan de cake af met wat zilverpapier en gaar verder tot de prikker er droog uitkomt.

Ho ho ho!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten